כלי נגינה מסורתיים – מסע עומק למוסיקה קוריאנית מסורתית
בחודשיים האחרון פתחו מוזיאונים ומרכזי אמנות רבים את התערוכות והארכיונים שלהם והעלו אותם לרשת. אחד מבין המרכזים שהצטרפו למגמה זו הוא הנשיונל גוגאק סנטר (National Gugak Center) – המרכז הלאומי של קוריאה למוסיקה מסורתית – שבשבועות האחרונים מעלה לעמוד היוטיוב שלו הופעות והקלטות מקצועיות באיכות מעולה של מגוון הכלים והרפרטואר של המוסיקה הקוריאנית. זוהי הזדמנות מעולה להכיר את הכלים האלה מקרוב.
הכלים הקוריאניים המסורתיים מיוחדים ויפהפיים. במהלך שהותי בקוריאה למדתי באופן מלא שניים מהם: גיאגום, כלי המיתר, ובוק, כלי ההקשה, וניסיתי כלים נוספים. ואני יכולה לספר ממקור ראשון דבר שלא רבים יודעים – שהנגינה על כלים קוריאניים כואבת במיוחד… מזה 12 שנה אני לומדת מוסיקה ואצבעותיי סבלו לא מעט בימי אימון, אך בהחלט לא הייתי מוכנה לסימני הכאב ברגל לאחר שעתיים של אימון בכלי הקשה, או לשלפוחיות לאחר שיעור גיאגום, שרק קרח המוצמד ליד יכול להקל על הכאב שהן גורמות. וכל זה לא ישתווה אפילו לכתמים הסגולים והפצעים שראיתי על ידיהם של חבריי הסטודנטים. אין ספק שהיכולת הקוריאנית לעבודה קשה מקבלת ביטוי ממשי באמנות כלי הנגינה הקוריאניים.
כלי הקשה
כלי הקשה הם הבסיס של כל המוסיקה הקוריאנית בכלל ושל הגוגאק בפרט. נמצא אותם בכל מקום: במקדשים בדמות הכלים שבהם משתמשים הנזירים בזמן הפולחן והתפילה, אצל פשוטי העם בחבורת חוואים שמנגנת בפסטיבלים, בארמונות ככלי ליווי לאנסמבל המנגן, ברחוב לצד האיש שמבצע פאנסורי (מעין אופרה קוריאנית) וגם במוסיקה הקוריאנית המאוחרת יותר: ככלי נגינה המלווה יצירות סולו וכחלק מז'אנר מיוחד לכלי הקשה שנקרא סאמולנורי (Samulnori).
הכלי הראשון, הנפוץ והחשוב ביותר, שמופיע כמעט בכל מקום במוסיקה הקוריאנית, הוא הג'אנגו (Janggo), כלי הקשה בצורת שעון חול עם שתי יריעות עור שעליהן מקישים בשני מקלות, האחד מעוגל בסופו והוא בעל צליל חזק ועמוק (Koong) והשני דק וארוך ובעל צליל קצר וגבוה (Tak). כאשר הג'אנגו מלווה כלי סולו ולכן צריך צליל חלש יותר, הנגן ישתמש רק במקל הדק ובצד השני יקיש בידו.
(קים דוק סו, מחשובי הנגנים במוסיקה הקוריאנית ומייסד הלהקה והז'אנר סאמולנורי, בסולו ג'אנגו)
כלי חשוב נוסף, שהוא הכלי המוביל את להקות החוואים בפסטיבלים, הוא הקוואנג-גארי (Kwaenggwari), כלי מתכת עגול שעליו מנגנים במקל עם דיסקית עץ בקצהו, שמפיק צליל גבוה וחד, כשמו: "kwaeng".
רבים מכלי ההקשה הקוריאניים נקראים בעצם על שם הצליל שהם מפיקים – וכך גם הבוק (Buk). זהו תוף עגול שמשני צידיו יריעות עור חזקות, עליו מקישים במקל קצר ועבה, שיוצר צליל חזק ובולט. בגרסה קטנה יותר שלו הוא כלי ההקשה המלווה של הפאנסורי. זהו גם הכלי שלמדתי במהלך שהותי בקוריאה, ושבגללו סבלה כף רגלי השמאלית לא מעט: מנגנים בישיבה על הרצפה, וכדי שקולו החזק של הבוק לא יהדהד, אין להניח אותו על הרצפה אלא על כף הרגל השלוחה קדימה.
סאמולנורי: רביעיית כלי הקשה. מימין לשמאל: בוק, קוואנג-גארי, ג'אנגו וג'ינג (Jing), הגונג הקוריאני. שימו לב לבוק המונח על כף רגלו של הנגן.מימין לשמאל: סוגו (Sogo), בוק, ג'אנגו וג'ינג ששימשו להקת חוואים נודדת. מתוך אוסף המוזיאון לפולקלור
כלי מיתר
כלי המיתר הקוריאני מרשימים ביופיים ולעיתים קרובות יעוטרו בזהב, אם הפנינה וחוטים מקושטים. הקושי העיקרי למנגנים בהם הוא לא בהכרח הטכניקה – אלא הסרבול בשינוע כלים גדולים ועדינים שכאלה..
הכלי הראשון שאציג הוא כמובן הגיאגום (Gayageum), שנחשב לכלי המייצג של המוסיקה הקוריאנית. הוא הגיע לקוריאה דרך סין – גרסה שנוצרה בממלכת שילה לכלי הסיני גוזאנג (Guzheng). הגרסאות המוקדמות של הכלי נקראו שילה-גום (Silla-geum)- הכלי של ממלכת שילה בקוריאנית, אך לאחר נפילתה של ממלכת שילה הן נעלמו. עם זאת, כיום עדיין ניתן למצוא גרסאות מעטות שלו – באופן מפתיע ביותר – דווקא ביפן. לגיאגום גוף ארוך מעץ ושנים עשר מיתרים. קיימות גרסאות מודרניות של הכלי עם 17, 21 ואף 25 מיתרים, שמשמשות בעיקר מוסיקה קוריאנית מודרנית.
הוואנג ביונג קי, מחשובי וגדולי הנגנים והמלחינים לגיאגום במאה העשרים
השילה-גום, אחיו הגדול של הגיאגום. מתוך האוסף במוזיאון הכלים באי נאמי
דומה מעט לגיאגום אך שונה ממנו מאוד הוא הגומנגו (Geomungo), כלי מיוחד מאוד שקיים רק בקוריאה. הוא ארוך יותר מהגיאגום ולו שישה מיתרים בלבד, כאשר שלושה מתוך ששת המיתרים מפיקים את אותו הצליל (!) ובעצם הנגן "מזיז" רק שניים מהם. הנגינה היא באמצעות מקל קצר ביד אחת, כאשר היד השנייה קובעת את הצליל באמצעות הגשרים, ויש לו צליל עמוק ואסרטיבי.
כלי נוסף שאי אפשר שלא לציין הוא האג'נג (Ajeng) , שמזכיר בצורתו ובדרך הנגינה עליו את הגיאגום, אלא שעליו מנגנים באמצעות קשת. זהו כלי קוריאני שבתחילה לא חיבבתי במיוחד, אך אחד הנגנים בהרכב שאיתו למדתי בקוריאה לימד אותי לאהוב את הכלי ואת גוון הצליל שלו. כמו רבים מהכלים הקוריאניים, ביצירות מודרניות הוא נשמע לא פחות טוב, אם לא יותר, מאשר במוסיקה המסורתית.
והגענו אל כלי המיתר האחרון והחביב ביותר, שגם הוא מזוהה במיוחד עם המוסיקה הקוריאנית, כלי קשת בעל שני מיתרים, שייחודו בכך שעל פי שיטת מיון הכלים הסינית-קוריאנית, שמבוססת על החומר ממנו יוצר הכלי, הוא מכיל את כל שמונת החומרים: מתכת, אבן, משי, במבוק, עץ, עור, חימר ודלעת. זהו ההאגום (Haegeum) , והוא מהכלים הקוריאניים הקשים ביותר ללמידה ולנגינה.
וישנם גם החלילים הקוריאניים, שהגדול ביניהם הוא הדגום (daegeum), חליל צד ארוך וגדול. יש לו צלילים עמוקים, אך ברגע שעוברים למנעד גבוה יותר הוא יפיק צליל דק, חזק וגבוה מאוד, אפקט שנוצר בשל רצועת עור דקיקה שמכסה את החלק הקרוב לפּיה. זהו כלי נפוץ ביותר במוסיקה הקוריאנית וגם הוא חביב במיוחד במוסיקה הפופולרית.
גרסת כיסוי לשיר הקוריאני הפופולרי Fate. שימו לב לאורכו הלא רגיל של הדגום ולצליליו הגבוהים
מובן שיש עוד כלים רבים נוספים, אך אלו הכלים המזוהים והמוכרים ביותר. לכל אחד מהכלים שהוצגו כאן מסורת מוסיקלית משל עצמו, אך ניתן גם לראות אותם מנגנים ביחד כמו בסרטון הבא, בביצוע אחד הקטעים המוסיקליים הקוריאניים הידועים ביותר. נסו לראות כמה מהכלים תצליחו לזהות.
טכניקת הנגינה הקוריאנית
על כל הכלים הקוריאניים המסורתיים מנגנים בישיבה על כריות או על הרצפה. מלבד להקות החוואים אשר ניגנו תוך כדי תהלוכה, ומוסיקה קוריאנית מודרנית אשר תבוצע בישיבה על כסאות כנהוג באירופה, מוסיקה מסורתית תבוצע תמיד כאשר כולם יושבים על הרצפה. יוצא מן הכלל הוא זמר הפאנסורי, שיעמוד בזמן שהוא מספר/שר. כלים כמו גיאגום, למשל, בנגינה מסורתית יושענו על הרגל ובנגינה מודרנית יועמדו על מעמד מיוחד, כאשר הנגן יושב על כיסא לידם. על הכלים להיות מונחים על מחצלת, רצפת עץ או על ברכי הנגן, ובשום אופן לא על רצפת אבן.
חדר אימון באוניברסיטה לאמנויות של סיאול. ניתן לראות את הג'אנגו במרכז והמקלות לצידו, אג'נג, וקוואנג-גארי. מצד שמאל דגום, ואג'נג נוסף שנשען על הקיר. שימו לב לרצפת העץ המוגבהת ולכך שאין אף כיסא בחדר.
את המוסיקה הקוריאנית המסורתית יש לבצע בלבוש המסורתי (ההאנבוק). לעיתים קרובות הנשים יעטרו את שערן כמנהג הקיסאנג (Ki-saeng), נשות הליווי הקוריאניות, שהיו מהנגניות הראשונות, והגברים יחבשו את הכובע הנקרא גאט (Gat). כמו כן, על אף שלומדים חלק מהיצירות באמצעות תווים וגם נעזרים בהם באימון, בהופעה או בנגינה מול קהל אסור לנגן עם התווים, אלא בעל פה בלבד.
כתבות נוספות על מוסיקה קוריאנית:
פרק 3 – צליל ותנועה | מסע עומק למוסיקה קוריאנית מסורתית
צליל ותנועה – מסע עומק למוסיקה קוריאנית מסורתית קוריאנים אוהבים מאוד לשיר. כראוי לדבר שמעמדו כמעט כשל ספורט לאומי, כל
פרק 2 – כלי נגינה מסורתייים | מסע עומק למוסיקה קוריאנית מסורתית
כלי נגינה מסורתיים – מסע עומק למוסיקה קוריאנית מסורתית בחודשיים האחרון פתחו מוזיאונים ומרכזי אמנות רבים את התערוכות והארכיונים שלהם
פרק 1 – ״גוגאק״ | מסע עומק למוסיקה קוריאנית מסורתית
"גוגאק" – מסע עומק למוסיקה קוריאנית מסורתית במשפחה שלי מוסיקה היא הדבר החשוב מכל, וכבת למשפחת מוסיקאים ידעתי תמיד שזה
KPOP ברחבי המדבר: קהילות KPOP בישראל וברשות הפלסטינית | אירה ליאן וניסים אוטמזגין
המאמר בוחן את "התפקיד" החברתי של קהילות חובבי Kpop (קיי פופ – מוזיקת פופ קוריאנית) בישראל וברשות הפלסטינית, בדגש על
הגל הקוריאני שוטף את אסיה | ג'וליה סטולר
"הגל הקוריאני" הוא כינוי להצלחה חסרת התקדים שזוכה לה התרבות הפופולרית של קוריאה הדרומית במדינות אסיה ובמקומות נוספים בעולם. עם
רוקדים לצלילי ה- Kpop בישראל | אירה ליאן
דמיינו לעצמכם מסיבה במועדון תל אביבי, יום חמישי בערב, כ-200 איש רוקדים יחד, בר משקאות, די-ג'יי. לא מיד, אולם כעבור