צרו קשר | 054-473-4897

                                                                                                                                                                                                     
  • Facebook
  • YouTube
  • Facebook
  • YouTube
אקספלור קוריאה – טיולים מאורגנים לקוריאה
  • אודותינו
  • הטיולים שלנו
    • טיולי עומק לסתיו
    • טיולי עומק לאביב
    • קוריאה למטייל העצמאי
    • מה מייחד אותנו
    • תנאים כלליים
  • קוריאה בישראל
    • אירועי תרבות קוריאה
  • על קוריאה
    • תיירות ואתרי טיול
    • מדריך למטייל בקוריאה
    • הסטוריה ממשל וכלכלה
    • חברה תרבות ואמנות
    • אוכל קוריאני
    • אדריכלות בקוריאה
    • דתות ופולחן עממי
    • מוסיקה קוריאנית
    • ספרות קוריאנית
    • קישורים שימושיים
  • הפאזל הקוריאני
  • פודקאסטים ?
    • מפגשים קייצים בזום
    • מפגשים בימי הקורונה
  • גלריות
  • מספרים עלינו
  • צרו קשר
  • אודותינו
  • הטיולים שלנו
    • טיולי עומק לסתיו
    • טיולי עומק לאביב
    • קוריאה למטייל העצמאי
    • מה מייחד אותנו
    • תנאים כלליים
  • קוריאה בישראל
    • אירועי תרבות קוריאה
  • על קוריאה
    • תיירות ואתרי טיול
    • מדריך למטייל בקוריאה
    • הסטוריה ממשל וכלכלה
    • חברה תרבות ואמנות
    • אוכל קוריאני
    • אדריכלות בקוריאה
    • דתות ופולחן עממי
    • מוסיקה קוריאנית
    • ספרות קוריאנית
    • קישורים שימושיים
  • הפאזל הקוריאני
  • פודקאסטים ?
    • מפגשים קייצים בזום
    • מפגשים בימי הקורונה
  • גלריות
  • מספרים עלינו
  • צרו קשר
ראשי » אדריכלות בקוריאה » המהפכה הירוקה של סיאול – כשהטבעי פוגש את האורבני | מיטל לוין

משהו טוב קורה בבירת קוריאה הדרומית… סיאול נענית לאתגרים האורבניים של המאה ה-21 עם מגמות עיצוביות מרתקות העוסקות בין היתר גם בשילוב הטבע בהתחדשות העירונית

בסוף מאי השנה חנך ראש עיריית סיאול את פארק "סקייגארדן" (Skygarden) המרשים, שאורכו 983 מטרים. הפארק ממוקם על כביש עילי נטוש בגובה 16 מטרים, ועל תכנונו אחראי משרד האדריכלים ההולנדי "MVRDV". זהו מתחם מסקרן, הנמצא מעל נתיבי תנועה עמוסים ומעל תחנת הרכבת המרכזית של סיאול (Seoul station), והוא מחבר בין שכונות ואתרים שונים בדאון טאון של הבירה. חלק מהשבילים המחברים עוברים בגובה של 17 מטרים, מה שמאפשר התבוננות בנוף ובסמטאות הנחבאות של העיר. הארכיטקטית ויני מאס, שאחראית על התכנון, מדמה את הפארק לתמנון השולח זרועותיו לכל עבר כך שייווצרו חיבורים מעניינים עם מבנים וגנים נוספים.

הרעיון ליצירת פארק ייחודי בלב הבירה הדרום קוריאנית החל להתגבש ב-2014, כאשר הכביש העילי של תחנת הרכבת המרכזית של סיאול, שנבנה ב-1970 מתוך כוונה להקל על עומסי התנועה, הושבת עקב בעיות בטיחות. בתחילה, הדיון נסוב סביב הריסתו, אולם סיעור המוחות שנגע גם לאופייה של העיר סיאול הוביל לכיוון חשיבה שונה, שעניינו התחדשות ולא הרס מוחלט, מעין לידה מחדש של כביש נטוש. סיאול היא עיר בה מתקיימות זו לצד זו בהרמוניה מרשימה המסורת והמודרניות. התחדשות עירונית שתשים דגש על שיקום שרידים היסטוריים, לקיחת מבנים שהם חלק אינטגראלי מרקמת העיר והבראתם, יחד עם יצירת חיבור מודרני למורשת תרבותית ענפה, החלה להיתפס כמי שצריכה לעמוד במוקד מתיחת הפנים העירונית בתחילת המאה ה-21.

סיאול |דרום קוריאה | טיול מאורגן לקוריאה

הפארק עצמו הוא כעולם אוטופי נפרד, מורם מהרחוב הסואן, והוא מכיל 24,000 צמחים ופרחים מ-228 מינים ותתי מינים הנטועים בתוך עציצי אבן גדולים. על פי המשרד ההולנדי, העיצוב מציע מילון של צמחים שהם חלק מהמורשת הטבעית של קוריאה הדרומית וכעת הם יהיו בלב הבירה סיאול. הצמחים מאורגנים על פי קבוצות של משפחות המסודרות לפי הא"ב הקוריאני וכך נוצרות קומפוזיציות מרחביות מעניינות. יש תחושה של סיור בין מדפיה של ספריית צמחים ייחודית, כאשר כל משפחה היא כמעין אוסף קטן עם סדר, צבע, ריח וזהות משלו. המבנים המקוריים ששימשו את הכביש נותרו אפורים וכך מודגשים העושר והצבעוניות של הצמחים. בשעות הערב לולאות אור כחולות מקיפות את עציצי האבן באופן שנוצרת ניגודיות מרשימה בין הכחול העמוק לאורות הרחוב הצהובים, בין הטבע הירוק לאור המלאכותי.

הפארק הוא חלק מהותי ממגמת "ההתיירקות" של סיאול ומיוזמה עירונית של הפיכתה לעיר ידידותית ונעימה להולכי רגל, עיר שהיא יותר חברתית וחברותית, פתוחה ונגישה. חשיבות ניתנה ליצירת פארק שהוא מקום מפלט מהעומס העירוני, מקום המחבר בין אנשים – בדיוק מה שסיאול הייתה זקוקה לו. דווקא החיבור לטבע הוא הסימן לקידמה האורבנית שמאפיינת את סיאול בתקופה האחרונה, כאשר מדובר בדוגמה חיה לרעיון ההתחדשות של עיר גדולה וצפופה, שנוצרה מבלי לתת את הדעת על יצירת מרחבים ציבוריים ועל תנועת הולכי הרגל. הפארק יוצר אווירה של שכונתיות וקהילתיות, תחושה של 'ביחד' והנאה משותפת בתוך חלל המציע מרחבי קריאה לצד מרחבים להופעות, בתי קפה, חנויות ועוד.

בתחילת שנות האלפיים החלה עיריית סיאול לקדם מגמה של נטיעת מרחבים ירוקים ברחבי העיר. התיאבון לחדשנות הופך את בירת קוריאה הדרומית לבעלת 'ראש פתוח' בכל הנוגע לפרויקטים אורבניים יצירתיים. רעיון ההפיכה של תשתית תחבורתית ישנה לפארק הרי אינו זר לסיאול. אזור נחל צ'ונגיצ'און (Chaeonggyecheon), שנחשב כיום לאזור בילויים ופנאי מודרני, הוא גם דוגמה לפרויקט של התחדשות עירונית. לאחר מלחמת קוריאה (1950-1953) החלה הגירה מאסיבית לבירה ורבים התיישבו לאורך הנחל, ששימש כעורק החיים הראשי של השכונות שסביבו. אולם האורבניזציה והתיעוש גרמו לזיהום הנחל, כך שהוחלט לכסותו בבטון וב-1976 נבנה מעליו כביש מהיר עילי, מצרך מבוקש בעיר מתועשת. האזור הפך לחלון הראווה של התיעוש והמודרניזציה המוצלחים שעברה קוריאה הדרומית. אלא שבשנות השמונים גבר החשש מזיהום אוויר הקשור לכבישים מהירים ומליקויי בטיחות הקשורים למבנים ישנים. חשש זה היווה את הבסיס לפיתוח עתידי של תכנית הבראה.

stream 2
stream 1

וכך, ב-2003 יזם ראש עיריית סיאול פרויקט שעיקרו סילוק הכביש העילי, החייאת הנחל והפיכתו לפארק מודרני. מדובר היה בצעד לא פשוט, כיוון ששנים של הזנחה מתמשכת בצד פיתוח עירוני מואץ הביאו לייבושו הכמעט מוחלט של הנחל. יחד עם זאת, הייתה זו משימה חשובה, כחלק ממגמה רחבה יותר של הכנסת הטבע אל תוך העיר ועידוד עיצוב אורבני ידידותי לסביבה. מטרות נוספות של פרויקט ההתחדשות היו החייאת הכלכלה, שיקום ההיסטוריה והתרבות של האזור ויצירת חיבור מחודש בין אזורים שונים. ואכן, אחד ההישגים הגדולים ביותר של פרויקט שיקום הנחל, שנפתח לציבור ב-2005, הינו יצירת בית גידול טבעי ועשיר בו זורמים מים נקיים. כתוצאה מכך התרבו מיני הדגים, הציפורים והחרקים, מספר כלי הרכב שנכנסו לדאון טאון של סיאול פחת ואילו מספר הולכי הרגל ומספר המשתמשים בתחבורה הציבורית עלה. תמורות אלו הובילו לשיפור אקולוגי מהותי בסביבת הנחל, שהפך למקום האולטימטיבי למי שחיפש רוגע וקרירות נעימה בחודשי הקיץ. הטבע מעולם לא היה נגיש יותר לתושבי סיאול.

עם פתיחתו הפך פרויקט החייאת הנחל להצלחה מסחררת בכל הקשור להתחדשות עירונית. הוא דרבן יצירה של פרויקטים נוספים למען הולכי רגל, הוביל לשיפור מערכת התחבורה הציבורית ולהשבתת כבישים מהירים, ומיקד את תשומת הלב בפרויקטים נוספים שעניינם החייאת נחלים, בקוריאה עצמה ואף במדינות שונות ברחבי העולם. במקביל הוא הוביל להתחדשות כוללת של אזור הדאון טאון, ונהיה ליעד פופולארי עבור תושבי העיר והתיירים הפוקדים אותה, מקום מפגש ואתר לקיום פסטיבלים מסורתיים ואירועי תרבות. הנחל המזוהם הפך לנווה מדבר ירוק בתוך ג'ונגל של בטון, פינת חמד שלווה בתוך כרך גדול שבו מתקיים דיאלוג פורה בין אינטנסיביות לרוגע.

explore korea explorekorea seoul אדריכלות בקוריאה אקספלור קוריאה אתרי טיול בקוריאה אתרי תיירות בסיאול ביקור בסיאול דרום קוריאה דרום קוריאה למטייל טיול אדריכלי בסיאול טיול בקוריאה טיול לסיאול טיול לקוריאה טיול מאורגן לקוריאה טיולים בקוריאה טיולים מאורגנים לקוריאה טיפים למטייל בסיאול טיפים למטייל בקוריאה מדריך טיולים בקוריאה מדריכי טיולים בקוריאה מיטל לוין סיאול סיאול קוריאה קוריאה קוריאה הדרומית קוריאה למטייל תיירות בקוריאה תיירות ואתרי טיול תרבות קוריאה
עמוד הפייסבוק שלנו
צרו קשר
לגעת בקוריאה האחרת - מדוע איתנו?
  • קוריאה בשבילנו היא לא עוד יעד אלא היעד
    כל המדריכים שלנו מומחים בקוריאה
    קוריאה היא מומחיותם, פרנסתם ואהבתם
    בכל טיול שלנו שני מומחים דוברי עברית
    כל טיול "תפור" להוויה התרבותית
    והווית הטבע של העונה
    יציאה בעונות הטובות ביותר
    הטיול מתוכננים לחוויה הוליסטית
    ובלתי אמצעית של קוריאה
    זמן שהיה ארוך של 15 ימים
    רמת שירותי קרקע ללא פשרות
    רמת אוכל איכותית, מפנקת ללא פשרות
    אין אצלנו "מינימום מטיילים" לטיול
יפן חוויה אחרת
  • קוריאה בשבילנו היא לא עוד יעד אלא היעד
    כל המדריכים שלנו מומחים בקוריאה
    קוריאה היא מומחיותם, פרנסתם ואהבתם
    בכל טיול שלנו שני מומחים דוברי עברית
    כל טיול "תפור" להוויה התרבותית
    והווית הטבע של העונה
    יציאה בעונות הטובות ביותר
    הטיול מתוכננים לחוויה הוליסטית
    ובלתי אמצעית של קוריאה
    זמן שהיה ארוך של 15 ימים
    רמת שירותי קרקע ללא פשרות
    רמת אוכל איכותית, מפנקת ללא פשרות
    אין אצלנו "מינימום מטיילים" לטיול

יפן חוויה אחרת - האחות הקטנה של קוריאה טקסט טקסט יפן חוויה אחרת - האחות הקטנה של קוריאה טקסט טקסט יפן חוויה אחרת - האחות הקטנה של קוריאה טקסט טקסט יפן חוויה אחרת - האחות הקטנה של קוריאה טקסט טקסט יפן חוויה אחרת - האחות הקטנה של קוריאה טקסט טקסט יפן חוויה אחרת - האחות הקטנה של קוריאה טקסט טקסט יפן חוויה אחרת - האחות הקטנה של קוריאה טקסט טקסט יפן חוויה אחרת - האחות הקטנה של קוריאה טקסט טקסט

צור קשר
קטגוריות באתר
  • אדריכלות בקוריאה (4)
  • אוכל קוריאני (3)
  • אוסף כתבות – מה מייחד אותנו (3)
  • אירועי תרבות קוריאנים בישראל (29)
  • דתות ופולחן עממי בקוריאה (2)
  • הייחוד של Explore Korea (4)
  • הפאזל הקוריאני (38)
  • הרשמה לטיול (18)
  • טיולי אביב – טיולים מאורגנים לקוריאה (1)
  • טיולי סתיו – טיולים מאורגנים לקוריאה (1)
  • כללי – דרום קוריאה (23)
  • כתבו עלינו – טיולים מאורגנים לקוריאה (76)
  • כתבות של אושיק פלר גיל (2)
  • כתבות של אירה ליאן Ira Lyan (6)
  • כתבות של ד״ר אלון לבקוביץ (2)
  • כתבות של נוה כליל החורש (4)
  • כתבות של נועה אברהמי – Noa Avrahamy‏ (8)
  • מדריך טיול לקוריאה (16)
  • מוסיקה קוריאנית (6)
  • מידע למטייל לקוריאה (10)
  • מפגשי עומק בזום בימי הקורונה (17)
  • מפגשים קייצים בזום (2)
  • ספרות קוריאנית (2)
  • פוליטיקה ויחסי חוץ – קוריאה הדרומית (8)
  • צוות אתר Explore Korea (6)
  • קוריאה וישראל (7)
  • תיירות ואתרי טיול בקוריאה (12)
  • תרבות קוריאה והחברה הקוריאנית (17)
מאמרים אחרונים

פרק 3 – צליל ותנועה | מסע עומק למוסיקה קוריאנית מסורתית

פרק 2 – כלי נגינה מסורתייים | מסע עומק למוסיקה קוריאנית מסורתית

פרק 1 – ״גוגאק״ | מסע עומק למוסיקה קוריאנית מסורתית

פרזיטים | סקירה אישית | הלהיט שגנב את ההצגה בפסטיבל קאן

יפן חוויה אחרת - Explore Japan

האחות הגדולה של Explore Korea

כל הזכויות שמורות לאוקטוס בע"מ החצב 18 מצפה רמון. אין לעשות שימוש בשם האתר, תמונותיו, ותכניו.
עיצוב ובניית אתר: Lionfish
גלילה לראש העמוד
שלחו לנו וואטסאפ
x
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס